הבנתם? / הסברתי ברור
כשהייתי בת 21 עשיתי קורס ניהול והפקת אירועים.
באופן מפתיע הדבר שהכי השפיע עלי בקורס הזה היה סדנה של תקשורת בינאישית.
בסדנה הזאת למדתי שני דברים שהולכים איתי עד היום:
1. לפי המודל של תקשורת שציירו לנו בסדנה יש דובר ויש שומע. המסר עובר מהדובר לשומע ולכן הדובר הוא האקטיבי והשומע הוא הפאסיבי. לכן מי שאחראי לכך שהמסר יעבור בהצלחה הוא הדובר.
מובן מאליו? אולי רק בתיאוריה.
בפועל אנשים כל היום מתעצבנים שלא מבינים אותם ובעצם שמים את האחריות לכך שהם לא מובנים על האנשים שאיתם הם מדברים.
אבל בתכלס, מי שמשכיל להבין שכדי שיבינו אותו הוא חייב להסביר את עצמו באופן שיהיה ברור לצד השני, אמנם לוקח על עצמו הרבה אחריות, אבל גם מעלה באופן משמעותי את הסיכוי שיבינו אותו וחוסך מעצמו תסכולים מיותרים, כעסים ועצבים. התובנה הזאת הייתה בשבילי זהב טהור ועזרה לי המון בחיים.
2. מאותה סיבה כשמדברים עם מישהו ומסבירים לו משהו, במקום לשאול בסוף - הבנת? הרבה יותר כדאי לשאול - הסברתי ברור?
מסתבר שכששואלים מישהו אם הוא הבין, שמים את האחריות עליו וזה מלחיץ.
לעומת זאת, כשבודקים אם ההסבר היה ברור, זה מוריד את האחריות והלחץ מהצד השומע והוא יכול להיות פנוי לחשיבה אמיתית אם ברור לו או לא.
שינוי סמנטי קטן שמשפיע מאוד על איכות התקשורת עם אנשים וקבוצות.
תקשורת טובה יכולה לפתוח דלתות ברמה האישית והמקצועית, ויותר מזה, משדרגת מערכות יחסים באופן כללי.
מקווה שהסברתי ברור 😉
Comments